1920-luvun säännöt

Otavainen-lehdessä julkaistiin mahjongin säännöt vuonna 1924. Säännöt löytyvät lehden numerosta 11, joka ilmestyi 28.5.1924. Lehdessä tuli mukana kortit, joilla peliä saattoi peliä – tosin vain tilaajille, irtonumeronostajat saivat sivun, jossa oli jokaisen tiilen kuva, eli oli ostettava neljä numeroa saadakseen kokonaisen setin! – ja neuvottiinpa myös Mah-Jong-Liinan ompelemistakin.

Pelin erityispiirteet

Peli on käytännössä klassista kiinalaista mahjongia Babcockin tapaan. Peliä pelataan tavallisella 136 tiilen setillä. Kukkia ja vuodenaikoja voi halutessaan käyttää; nekin tulivat lehden liitteenä olevissa korteissa.

Ensimmäinen itä arvotaan. Idän voittaessa tuulet eivät vaihdu. Tavallisesti pelataan neljä kierrosta eli vähintään 16 jakoa.

Muuria koottaessa on varottava jättämästä kulmiin aukkoja, joista pahat henget voivat kulkea. Kun muuria avataan, itä heittää noppia, jotta nähdään kuka avaa muurin. Ystävien ja tuttujen kesken pelatessa tämä pelaaja avaa muurin nopanheiton osoittamasta kohdasta. Jos taas pelataan vieraassa seurassa, muurin avaaja heittää vielä uudestaan noppia ja avaa muurin nopanheittojen summan mukaisesta kohdasta.

Muurin avauskohdan tiilet nostetaan muurin päälle. ”Avauskivet” käytetään ensimmäisinä kongintäydennystiilinä. Kuolleen muurin pituus on näiden avaustiilien lisäksi 18 tiiltä eli 9 paria.

Pelissä tehdään sarjoja, kolmosia ja nelosia ja pari. Tiiliä kutsutaan ”kiviksi”, viskaukset ovat ”kivien lyömistä tarhaan”.

Pisteenlasku

Pisteenlasku luvattiin seuraavalla kerralla; sitä lukijat saivat odottaa kolme kuukautta, numeroon 18 asti.

Peruspisteet

  • Peruspisteet voittamisesta: 10 pistettä
  • Lohikäärmepari: 2 pistettä
  • Pari omasta tuulesta: 2 pistettä
  • Pari kierroksen tuulesta: 2 pistettä
  • Pong: 2 pistettä avoimena, 4 pistettä salaisena
  • Pääty- tai arvotiilipong: 4 pistettä avoimena, 8 pistettä salaisena
  • Kong: 8 pistettä avoimena, 16 pistettä salaisena
  • Pääty- tai arvotiilikong: 16 pistettä avoimena, 32 pistettä salaisena
  • Voittotiili nostettiin muurista pongiin tai kongiin: 2 pistettä
  • Voittotiili nostettiin muurista sarjaan tai pariin: 4 pistettä
  • Voittotiili huudettiin sarjaan tai pariin: 2 pistettä
  • Jos kädessä on vain peruspisteet: 10 pistettä lisää

Kertoimet

Kertoimia eli ”farneja” saa seuraavista käsistä. Käden maksimipistemäärä on 500 pistettä; jos sen saa, on ”täysi tupa”.

  • Taivaan armo (itä voittaa jaosta): 500 pistettä
  • Maan armo (pelaaja voittaa idän viskauksesta): 500 pistettä
  • Jaosta saatu valmis käsi, joka lukitaan heti (”pelaaja panee kivet eteensä nurinpäin eikä vaihda niitä, vaan lähettää aina muurista otetun kiven edelleen, kunnes voi huutaa puuttuvan kiven”): 1 farn
  • Lohikäärmepong: 1 farn
  • Kolme pientä viisasta (kaksi lohikäärmepongia ja lohikäärmepari): 3 farn
  • Neljä suurta viisasta (kolme lohikäärmepongia): 500 pistettä
  • Neljä pongia lohikäärmeistä ja tuulista: 500 pistettä
  • Kädessä vain ykkösiä ja yhdeksiä: 500 pistettä
  • Näiden joukossa myös tuulia tai lohikäärmeitä: 1 farn
  • Kongin ryöstö: 1 farn
  • Kaikki kivet samaa maata: 3 farn
  • Yhdeksän porttia (”Samoin, mutta ennen voittoa yhdistelmä sellainen, että voittokiveksi sopii mikä tahansa saman kivistä”): 500 pistettä
  • Yhtä maata ja arvotiiliä (”Joukon rikkovat vain tuulet ja lohikäärmeet”): 1 farn
  • Ei sarjoja: 1 farn
  • Suljettu ei sarjoja eli ”Aarre”: 500 pistettä
  • Pong pelin tuulesta: 1 farn
  • Pong omasta tuulesta: 1 farn
  • Kolme tuulipongia ja tuulipari, parista: 1 farn (pongeista normaalit pisteet)
  • Neljä pongia tuulista tai tuulista ja lohikäärmeistä: 500 pistettä
  • Voittokivi on viimeinen elävä kivi muurissa: 1 farn
  • Voittokivi on otettu kuolleesta muurista kongin jälkeen: 1 farn
  • Voittokivi on otettu muurista, käsi muuten arvoton: 1 farn
  • 13 ihmettä(”Kädessä on ykkönen ja yhdeksikkö kolmea maata, yksi kutakin tuulta ja kutakin lohikäärmettä (6+4+3 = 13 kiveä). Kun yksi vain puuttuu, saa sen huutaa.”): 500 pistettä

Kaikki pelaajat laskevat jaon lopuksi saamansa pisteet. Kaikki häviäjät maksavat voittajalle tämän käden arvon kokonaisuudessaan. Sen jälkeen häviäjät maksavat keskenään käsiensä erotuksen verran. Itä maksaa ja saa pisteet kaksinkertaisena.

Esimerkki: etelä voittaa 136 pisteellä. Lännellä on 2, idällä 20 ja pohjoisella 32 pistettä. Pohjoinen ja länsi maksavat etelälle 136 pistettä. Itä maksaa tuplana 272 pistettä. Länsi maksaa idälle (20-2)×2 = 36 pistettä ja pohjoiselle 32-2 = 30 pistettä. Itä maksaa pohjoiselle (32-20)×2 = 24 pistettä. Etelä saa siis 544 pistettä, pohjoinen menettää 82 pistettä, länsi 202 pistettä ja itä 260 pistettä.