Mahjong-opas

Four Winds Mah Jong

En ole mitenkään erityisen ahkera ostamaan tietokoneohjelmia, varsinkaan pelejä. Four Winds Mah Jongista olen kuitenkin ostanut kaksi versiota. Kyseessä on ainoa kokeilemani tietokone-mahjong, mutta en ole jäänyt kaipaamaan muita. Four Winds Mah Jong on nimittäin kaikin puolin erinomainen peli.

Samalla nimellä myydään TomTom Labsin tekemää iPhone-peliä, mutta se on eri peli. En tiedä, onko tämä iPhonen Four Winds edes oikeaa mahjongia vai pelkkää pasianssia.

Kaikki mahdolliset säännöt

Yksi Four Windsin parhaista puolista on sen monipuolisuus. Peli nimittäin tuntee valtavan määrän, yli 20, erilaisia mahjongin sääntösettiä. Mukana on uutta ja vanhaa kiinalaista (Old Style, New Style, Classical Chinese, Chinese Official), modernia ja klassista japanilaista, modernia ja klassista amerikkalaista, erilaisia eurooppalaisia tyylejä, Alan Kwanin Zung Jung, WMPA, IMS, MMM, korealaiset säännöt, taiwanilaiset 12 ja 16 tiilen pelit… Siis kaikki tarpeelliset.

Jos niitä tismalleen omia sääntöjä ei löydykään, niin ei hätää, omankin sääntösetin luominen onnistuu myös. Pelin pisteenlasku perustuu yli 300 erilaiseen pistekäteen, joiden pistearvot voi säätää mielensä mukaan. Jos ei pysty toteuttamaan omaa pisteenlaskutapaansa Four Windsin avulla, pelaa melkoisen kummallista mahjongia.

Erikseen täytyy vielä kehua pelin nettisivuilta löytyvää Knowledge Basea, joka on kertakaikkisen hulppea kokoelma mahjong-tietoutta.

Peliä voi pelata yksin tekoälyä vastaan tai verkon yli ihmispelaajien kanssa. Tietokonepelaajille voi valita erilaisia profiileja. Parhaat niistä pelaavat hyvin, huonoimmat vähän miten sattuu — itse olen pärjäillyt ihan mukavasti, mutta pöydässä taitaa olla vähintään yksi limiittikäsiä hakeva hulttio. Verkkopeliominaisuuksia en ole testannut, sillä se edellyttää omatoimista peliseuran etsimistä ja on kai sittenkin vähän mutkikasta.

Yksinkertainen, tyylikäs, helppokäyttöinen

Pelin ulkoasu on siisti, kenties vähän karu, mutta ehdottoman toimiva. Ääniefektit ovat mukavia ja kokonaisuus aika tyylikäs. Käyttöliittymä vaatii jonkin verran tilaa, jotta kaikki tarpeellinen mahtuu ruudulle, mutta nykyään 1024 x 768 -resoluutio ei ole paljon vaadittu. Pienemmälläkin tulee toimeen, ilmeisesti, sillä pelistä on olemassa myös Pocket PC -versio.

Lisätietoja löytää muun muassa Four Winds Mah Jongin kotisivulta. Peli vaatii vähintään 486-prosessorilla varustetun tietokoneen, huikeat 65 megaa levytilaa jos kaikki teemat ja muut haluaa mukaan ja vähintään Windows 95:n. Toimii siis koneella kuin koneella. Tiukin vaatimus on tosiaan tuo näytön tarkkuus.

Hintaa pelillä on 30 euroa (josta minä en siis saa senttiäkään, vaikka kuinka hehkutan). Jos ajatus mahjongin läiskimisestä itsekseen tietokonetta vastaan viehättää yhtään, en usko että 30 euroa on mahdollista käyttää paremmin. Bonuksena peli on tosiaan suomalaista alkuperää.

Ruutukaappaus

Ruutukaappaus Four Winds Mah Jong -pelistäOhessa on ruutukaappaus pelistä, sama kuva kuin sivun oikeassa reunassa, tämän vain saa suurennettua oikeaan kokoonsa klikkaamalla kuvaa. Kuvassa on uusi jako juuri alkamassa, kyseessä on pelin kymmenes jako. Oikeassa reunassa näkyy pelaajien kädet ja ylhäällä viskatut tiilet. Vasemmalla näkyy muuri, pistetilanne, käyttämättömät tiilet ja alhaalla pistekädet ja muuta tietoa pelistä.

Pelinä on kiinalainen virallinen, kaipaan harjoitusta kahdeksan pisteen käsien tekemisessä. Tällaiseen treenaamiseen Four Winds onkin omimmillaan. Uuden pistejärjestelmän mutkia voi harjoitella kunnolla, kun yksin tietokoneella naksutellessa ehtii pelaamaan täyden pelin hyvinkin nopeasti. Sitten kun pistekädet ovat tutumpia, voi mennä pieksemään kaverit pöydän ääressä… Suosittelen vilkaisemaan pistetilannetta, olen nimittäin kuvassa näyttävässä johdossa (minulla on siis 705 pistettä: olen voittanut 232 pistettä ja menettänyt 27).

Riichi

Oletuksena Four Windsin riichi-säännöissä (”Japanese Modern”) ei ole käytössä kuin perus-dora, eikä punaisia viitosia. Niiden lisääminen ei ollut aivan yksinkertainen juttu (tai oli, kun ensin keksi, mistä kohtaa muutos piti tehdä), joten kirjataanpa ohjeet tähän.

  1. Tee Japanese Modern -säännöistä oma kopio, jota voit muokata (valmiita sääntösettejä ei voi muokata).
  2. Kohdasta Scoring → Sets and Patterns → Scores for Winning löytyy pohjalta Ura Dora, Kong Dora, Kong Ura Dora ja Red Dora. Ne ovat pois päältä, joten laita ne päälle ja merkitse kunkin arvoksi 1 han.

World Series -säännöt

Four Winds ei tunne World Series -sääntöjä, mutta aika lähelle pääsee kun valitsee Zung Jungin. Kädet ovat oikein, mutta pistearvoissa on pientä heittoa. Niitä voi säätää tai olla säätämättä, suurensuurista eroista ei ole kyse.

Oikeaa maksukäytäntöä viskauksissa ei saa Four Windsillä toteutettua, se on sen verran fundamentaalisesti erikoinen tapa, kompromissina kannattaa vaihtaa se oletuksena Zung Jungissa oleva tasamaksaminen WMPA-sääntöön (eli kaikki maksavat käden arvon ja viskauksessa viskaaja maksaa muiden puolesta, eikä idällä ole erityisasemaa).

4 thoughts on “Four Winds Mah Jong

  1. Ostin manuaalipelin ja en ymmärrä, mikä toi Chow on. Olen pelannut aika hyvin Mahjong Hong Kong’ia nettipelinä. Mutt en aina senkään pistelaskusta tiedä (kun ei pidä mielessään toisten ’syöntejä’ (eat). Siinähän on Dots, Characters ja Bambut vain 1-8. Ja sitt siinä on eri nimiä, kuten kang = 4 samaa numeroa samaa ”maata”, pong, 3 samaa tiiltä. Pistelaskussa esiintyy Dui Dui Hu?? Chow hu??

  2. Onko tuo Chow hu sama, onko se kädessä vai pöydätty, jos voittaa?
    Honkongin pistelaskussa sitä ei juuri huomioida, ellei ole Dealer Streak.
    No mitähän tuo Dui Dui Hu tarkoittaa? Dui Dui Hu tuli sellaisella ”kädellä” kuin Bamb 111, 222, 666, west, west, west, itä, itä. Sain 900 pistettä: Dealer streak x 2, = 2 fan, Dui dui hu 3 fan, no flowers 1 fan. (Peli on siis Mahjong Hong Kong). Olen pelannut myös täys-versiolla ja siinä on vaikeutena ettei välillä saa viskattua sitä viimmeistä tiiltä että voittaisi. (Säästettävät tiilet täytyisi hoksata paremmin, mutt jos on Itänä itse, se onnistuu paremmin kun on 14 tiiltä.)
    – Mahjonpelilauta ohjeissa on myös Charleston. Mtähän se merkitsee? – Lisäksi mulla ei sytytä nämä ”pong”järjestykset. Ovatko ne saman kierroksen aikaisia (siis vasemmalta oikealle, tai vastapäätä tai oik vasemmalle.) – Eikö siis saa aluksi ’syödä’ vaikka oikealta vasemmalle? En millään ymmärrä sitä ’jujua’ mitä siinä haetaan takaa, kun näyttäisi ettei siinä tuon mukaan olekaan rajoituksia – vai onko? – siis tarkoitan pöydättyjen tiilien ”syöntiä” kongiin tai kangiin. – Yksi kysymys vielä: miksi on piilo-kang ja avo-kang? (ekassa ’naamat’ alapäin- jälk ylöspäin – siis pöydätyt tiilet.) Kiitos vastauksista etukäteen =)

  3. Joo, chow on chow pöydässä ja kädessä.

    Kätesi perusteella Dui Dui Hu on pelkkiä pongeja -käsi.

    Charleston on jenkkimahjongissa kierroksen alussa pelattava vaihe, jossa vaihdetaan tiiliä toisten pelaajien kanssa.

    Pongiin ja kongiin saa ottaa tiilen keneltä tahansa. Chow’iin saa ottaa tiilen vain edelliseltä pelaajalta.

    Piilo-kong tai -kang on kong, joka on tehty pöytäämällä kädestä neljä samaa tiiltä, avo-kong taas sellainen, jossa pöydätty pong on täydennetty kongiksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *