Sichuan Bloody Rules

Yksinkertainen peli

Sichuanin verinen mahjong on Kiinassa suosittu yksinkertainen ja vauhdikas mahjongin muoto. Sitä voisi suositella aloittelijoille, mutta toisaalta se eroaa monessa kohtaa varsin paljon suosituimmista mahjongin muodoista, joten ehkäpä ei kuitenkaan.

Tunnusomaisia piirteitä

  • 108 tiiltä, ei arvotiiliä
  • Voittokädessä saa olla korkeintaan kahta maata
  • Pelataan veriseen loppuun: jako päättyy vasta kun muuri loppuu tai on kolme voittajaa
  • Ensimmäinen voittaja on uusi jakaja
  • Pisteenlasku perustuu pieneen listaan tuplauksia

Säännöt

  • Alkuvalmistelut
    • Ottakaa peliin vain numerotiilet. Kaikki arvotiilet jätetään pois.
    • Ensimmäinen jakaja ratkaistaan nopanheitolla. Kaikki heittävät kahta noppaa, suurimman summan saanut on jakaja.
    • Muuri on 14 tiiltä pitkä idän ja lännen puolella ja 13 tiiltä pitkä etelän ja pohjoisen puolella.
    • Jakaja heittää kahta noppaa: summa kertoo, miltä sivulta muuri avataan (laskettuna vastapäivään jakajasta alkaen) ja pienempi nopista kertoo, minkä pinon kohdalta avataan. Kuollutta muuria ei ole.
  • Kielletty maa
    • Jakamisen jälkeen pelaajat valitsevat oman kielletyn maansa. Voittokädessä ei saa olla tätä maata ollenkaan.
    • Jos kädessä on kielletyn maan tiiliä, muita tiiliä ei saa heittää pois (käytännössä saa, koska eihän tätä voi valvoa).
    • Maa valitaan laittamalla kädestä yksi tiili kuvapuoli alaspäin. Se on pelaajan ensimmäinen viskaus.
    • Voi myös valita maan, jota kädessä ei ole; silloin käytetään maan osoittavaa merkkiä, joka paljastetaan ensimmäisen viskauksen yhteydessä. Merkki korvataan oikealla tiilellä, kun pelaaja viskaa ensimmäisen kielletyn maan tiilen.
  • Choweja ei saa huutaa. Niitä saa tehdä muurista nostaen.
  • Voittaminen (”Hu”)
    • Samasta viskauksesta voi tulla useampi voittaja.
    • Jos joku voittaa, muut jatkavat vielä jakoa. Voittajat eivät enää osallistu jakoon ja kääntävät tiilensä kuvapuoli alaspäin. Voittotiili jätetään käteen kuvapuoli ylöspäin käden reunaan tai keskelle sen mukaan, keneltä se tuli. Muurista nostettu voittotiili on kuvapuoli alaspäin.
    • Jos pelaaja ei huuda voittotiiltä, hän ei voi vaatia samaa tiiltä voittamiseen ennen seuraavaa omaa vuoroaan.
    • Tällöin pelaaja ei saa vaatia mitään muutakaan tiiltä voittoon, ellei tästä viskauksesta tule ohitettua viskausta arvokkaampi käsi.
  • Kongit
    • Kongin täydennystiili nostetaan elävän muurin lopusta. Viimeisen tiilen jälkeen ei voi tehdä kongia, koska korvaustiiliä ei ole.
  • Valmis käsi
    • Valmis käsi odottaa vain voittotiiltä
    • Käsi lasketaan valmiiksi, vaikka se odottaisi tiiltä, josta kaikki neljä ovat pöydässä.
    • Kättä ei lasketa valmiiksi, jos se odottaa tiiltä, josta kaikki neljä ovat pelaajan kädessä.
    • Jos muuri päättyy ja häviäjiä on useita, ei-valmiit pelaajat maksavat valmiille pelaajille.
    • Jaon lopussa ei-valmiit ei-voittajat eivät saa kong-maksuja.
  • Jaon päättyminen
    • Jako päättyy kun kaikki paitsi yksi ovat voittaneet tai muuri päättyy.
    • Tiilet näytetään ja pisteet lasketaan.
    • Pelaajan pisteet muodostuvat voittomaksuista ja kong-maksuista.
    • Pelaaja maksaa 48 pisteen sakon, jos kädessä on kiellettyä maata ja kaikki viskaukset eivät ole kielletyn maan tiiliä.
  • Uusi kierros
    • Jakojen määrää ei ole määritelty. Turnauksissa pelataan noin kymmenen jakoa.
    • Jos kukaan ei voita, jakaja pysyy samana.
    • Jos ensimmäinen voittaja voittaa yksin, hänestä tulee uusi jakaja.
    • Jos ensimmäisiä voittajia on useita, viskaajasta tulee uusi jakaja.
  • Pisteenlasku
    • Pisteenlaskussa lasketaan käden kertoimet, muunnetaan ne pisteiksi ja maksetaan.
    • Jos voittotiili tulee viskauksesta, viskaaja maksaa voittajille käden arvon.
    • Jos voittotiili tulee muurista, kaikki ei-voittajat maksavat voittajalle käden arvon + 1.
    • Jos muuri loppuu kun ei-voittajia on vähintään kaksi, jokainen ei-valmis ei-voittaja maksaa valmiin pelaajan parhaan käden potentiaalisen pistearvon verran valmiille ei-voittajalle.
    • Kong-maksut
      • Kun tehdään suljettu kong, ei-voittajat maksavat kongin tekijälle 2 pistettä.
      • Kun tehdään kong viskauksesta, viskaaja maksaa kongin tekijälle 2 pistettä.
      • Kun täydennetään kong muurista nostetulla tiilellä, ei-voittajat maksavat kongin tekijälle 1 pisteen.
      • Kong-pisteitä ei saa:
        • Jos täydentää kongin kädessä jo valmiiksi olevalla tiilellä.
        • Kong ryöstetään.
        • Joku voittaa kongin jälkeen viskatulla tiilellä.
        • Kongin tekijä on viimeinen ei-voittaja tai muuri loppuu.
      • Kong-maksut voi maksaa jaon aikana heti kun kong tehdään, jolloin pelimerkit tai pistetikut kannattaa pistää kongin päälle. Siitä ne on helppo maksaa takaisin, jos maksun saaja jääkin jaon lopussa ei-valmiiksi. Toinen vaihtoehto on maksaa kong-maksut jaon lopussa, mutta silloin pitää muistaa, ketkä olivat pelissä mukana kongia tehtäessä.
    • Käden arvo:
      • 0 fan: 1 piste
      • 1 fan: 2 pistettä
      • 2 fania: 4 pistettä
      • 3+ fania: 8 pistettä

Fan-pisteet

Nimi Fan Kuvaus
Juuri 1 Kädessä on neljä samaa tiiltä (kongina tai muuten.)
Pelkkiä pungeja 1 Kädessä on neljä pungia tai kongia ja pari.
Väri 2 Kädessä on vain yhtä maata.
Seitsemän paria 2 Kädessä on seitsemän paria.
Kultainen odotus 2 Neljä pöydättyä settiä, voittotiili täydentää parin.
(Sisältää Pelkkiä pungeja -fanin.)
Voitto kongin täydennyksestä 1 Voitto kongin täydennystiilellä.
Kongin ryöstö 1 Voitto kongin ryöstöllä.
Voitto kongin jälkeen 1 Voitto kongin tekemisen jälkeen viskatulla tiilellä.
Merenpohjatiili 1 Voitto muurin viimeisellä tiilellä tai jaon viimeisestä viskauksesta.